Hodjanernes Blog

19 marts 2009

Rasende muslimer lukker kunstudstilling.

På Telemarksbiblioteket på Ulefoss ble utstillingen raskt utsatt for hærverk, og biblioteket ba kunstneren fjerne den. Nå vises den i Porsgrunn.

frygt

Utstillingen “Det er ikke forbudt å tenke” ble montert på biblioteket i Porsgrunn i går. I en serie på 12 grafiske bilder har kunstneren, Ahmed Mashhouri, plukket ut de mest kontroversielle sitatene fra Koranen.

– Målet mitt er ikke å fornærme noen og deres tro. Det er for å få en bedre forståelse av reglene som finnes i Koranen. Disse reglene passer kanskje bedre i en gammel tid, men i dag virker de bare inhumane. Jeg håper at mine arbeider vil være en vekker for mine kjære trosfeller, sier han.

Les også: – Jeg er fornærmet

Mashhouri og kona jobbet med menneskerettigheter i Iran. De søkte asyl i Norge og nå er de bosatt i Skien. Bildene er laget i Norge og sitatene er oversatt til norsk fra persisk og engelsk. –  I diskusjoner hører man gjerne at sånne ting ikke finnes i Koranen. Vi vil vise at de faktisk gjør det, sier Mashhouri.

Fjernet etter få timer

Da paret før jul henvendte seg til Telemarksbiblioteket på Ulefoss, ble de invitert til å komme.
Den 9. desember ble utstillingen montert, men det gikk ikke mange timene før det ble bråk og to-tre muslimske kvinner gikk løs på bildene hans. Etter det ble han kontaktet av biblioteket og bedt om å fjerne utstillingen. – Jeg ble skuffet, fordi jeg trodde jeg var komme til et land med frihet, sier Mashhouri.

Biblioteksjef Lillian Nilssen sier at de ønsket å avverge bråk.- Det ble nokså ubehagelig. De gikk nesten i tottene på hverandre, sier hun. – Ser du ikke betenkeligheter med at det blir en form for sensur? –  Nei, vi kunnne ikke risikere at bilder ble ødelagt og at politiet kanskje måtte innkalles. Vi er et lite samfunn. Siden den bare skulle henge to dager, ba vi ham fjerne den en dag tidligere, sier bibliotekssjefen.

Utstillingen er ikke først og fremst myntet på nordmenn, og Mashhouri håper ikke rasistiske nordmenn vil ta utstillingen til inntekt for sine meninger. – Jeg vil vise muslimer at det er negative ting i Koranen også. Jeg ønsker ikke å såre noen, men av og til er det nødvendig, foreløpig, for å komme videre. Hvis bare én begynner å tenke, så er det verdt det, sier Mashhouri. Bildene hans finnes på islamgraph.blogspot.com og Mashhouri oppfordrer folk til å diskutere der.

Tip: HRS

1 kommentar »

  1. […] En iransk flygtninging Norge måtte i en fart plukke denne udstilling af plakater med korancitater ned, for vrede meningsterrorister. Han troede han var kommet til et frit land. Noget må på det rene:  hele vores grundlag for fredelig sameksistens, hviler på det fundament, at vi kan acceptere uenighed uden at true eller terrorisere andre. Går nogen ikke ind for det, har vi sagt ja til enten dominans og underkastelse – eller krig. Disse mennsker ud af vores lande, hvis vi da ønsker de fortsat skal være  nogenlunde fredelige. Dette er  helt prinicpielt og nødvendigt og der kan ikke være  nogen forhandling om det princip. Rasende muslimer lukker kunstudstilling. […]

    Like

    Pingback af Snaphanen » Må man citere Koranen ? — 20 marts 2009 @ 14:18


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv en kommentar