Hodjanernes Blog

25 maj 2009

Tillykke med de 60, Tyskland!

Filed under: Berlin, Danmark, Historie, Tyskland, Våben, WWI — Skjoldungen @ 21:07

I glæden over det nye, demokratiske Tyskland vil vi ikke kaste malurt i bægeret, men mindes en ukendt del af vor fælles historie.

Fra alle ordentlige steder i Danmark ønsker vi i dag Tyskland tillykke – og med god grund. Men midt i glæden og håbet om et fortsat godt naboskab er der også grund til at mindes en epoke, som nu er ved at gå i glemmebogen. I hvert fald er jeg ikke sikker på, at for nogle af vore læsere vil det følgende, lille billedgalleri være en kendt del af vor fælles historie:

siegessaeule_cropBilledet til venstre er af “Siegessäule” i Berlin. Denne “sejrs-søjle” blev rejst sidst i 1800-tallet, da det kejserlige Tyskland var blevet oprettet som en fælles stat efter at Preussen under ledelse af “jernkansleren” Otto von Bismarck havde samlet et kludetæppe af små fyrstendømmer til en national, tysksproget stat. Søjlen blev delvist ødelagt under 2. Verdenskrig, men er nu restaureret. Man kan komme op til et lille observatorium på toppen.

Ser man nærmere på billedet bemærker man tre rækker af forgyldte kanonløb, som omkranser monumentet. De er anbragt lagvis for at mindes Preussens tre, store sejre: over Danmark i 1864, Østrig i 1866 og Frankrig i 1870.

Kanonerne i nederste række er danske, erobret under slaget ved Dybbøl, den 18. april 1864.

Dette det første Tyskland gik til grunde i 1. Verdenskrig, men ikke uden yderligere interesse for os danskere. Efter indlemmelsen af hertugdømmerne Holsten (rent tysk) og Slesvig (både tysk og dansk) i Preussen, måtte den danske befolkning i Nordslesvig underkaste sig tysk værnepligt – i hvert fald den del, som ikke emigrerede til USA – og måtte således tage del i en krig som de ikke havde hverken lod eller del i. Og så oven i købet på arvefjendens side.

Tysklands nordgrænse lå nu ved Kongeåen. Fronterne i Øst og Vest var stort set låst fast og den tyske generalstab frygtede nu et angreb nordfra med britiske – og eventuelt danske – styrker. For at imødegå et sådant angreb besluttede man at opføre den såkaldte “Sicherungsstellung Nord”. Ved hjælp af reservetropper og krigsfanger byggede man tværs over Sønderjylland ca. 900 stærkt armerede betonstillinger med brisker til svære 24-centimeters kanoner, to – somme steder tre – rækker skyttegrave med mandskabsrum, depoter og ammunitionsbunkers. Alt sammen udbygget med stemmeværker til oversvømmelse af forterrainet og støttet af et fuldt udbygget jernbanenet. Ved slutningen af krigen fandt man således i Sønderjylland verdens stærkeste og mest sindrigt konstruerede fæstningsværk. En veritabel Maginot-linie fra den nuværende Rømø-dæmning i vest til Aarø ved Haderslev Fjord i Øst.

Efter genforeningen frygtede det danske militær et nyt, tysk fremstød med indtagelse af Sikringsstillingen, hvorfor man i årene 1922-26 sprængte det meste i stumper og stykker. Sønderjyllands Amt har nu med hjælp fra Sikringsstillingens fremragende historiker, Mogens Scott Hansen, fredet en del af stillingen. Til venstre ses blinksignalstationen på Vongshøj og til højre et lille udsnit af linien ved 24-centimetes batteriet ved Gammelskov.

VongshoejGammelskov

Efter Genforeningen i 1920 opløstes de danske sønderjyders forhold til hertugdømmerne og de blev kongerigske. En løjerlig undtagelse fra det hertugelige mønster fandtes dog i de såkaldte “kongerigske enklaver”, for eksempel området omkring Møgeltønder og Visby, som siden Arilds tid havde været rent danske. Men heller ikke disse gik fri af den tyske krigstjeneste. Herunder ses en mindesten fra blot en enkelt, lille landsby – Visby:

Visby_1Visby_4Visby_3

16 kommentarer »

  1. Tak for disse spændende og meget relevante oplysninger.

    Like

    Kommentar af Poul Højlund — 26 maj 2009 @ 07:30

  2. For vi Sønderjyder er denne del af Danmarkshistorien stadig vedkommende.

    Når jeg kigger i mine forældres fotoalbum, minder billederne af min mors onkel Niels på hospitalet, hvor han blev indlagt med svære kvæstelser efter granatsplinter.

    Måske er et derfor, at mange af vi sønderjyder er noget forbeholdne over for EU?

    Mvh. Børge.

    Like

    Kommentar af Børge — 26 maj 2009 @ 09:02

  3. Svipser:

    – granatsplinter, mig om det tyske overherredømme.

    Like

    Kommentar af Børge — 26 maj 2009 @ 09:04

  4. Det er godt nok interessant. Måske et emne for mit historiespeciale som jeg skal skrive til efteråret. Er der nogen der ved om der er skrevet noget om emnet?

    Like

    Kommentar af ulrik/ — 26 maj 2009 @ 09:55

    • Hvis du mener Sønderjyllands historie er der skrevet kilometervis af bind. Som salig lord Palmerstone sagde under forhandlingerne om paragraf 5 (fredsstraktaten efter 1864): “Der er kun tre mennesker der forstår problemet i hertugdømmerne. Den ene er hertugen af Augustenborg, og han er død. Den anden er en tysk professor, og han blev sindssyg af det. Den tredie er mig, og jeg har glemt alt om det”.
      Hvis du derimod mener specifikt om Sikringsstillingen er litteraturen meget, meget sparsom. Der er en del dokumenter i Rigsarkivet i Berlin, som man kan få tilladelse til at studere, men mest af militærteknisk interesse. Hovedværket på dansk er uden tvivl Mogens Scott Hansen: Sikringsstilling Nord, Miljøministeriet, Skov- og Naturstyrelsen 1992- ISBN 87-503-9807-5.

      Men googler man på “Sicherungsstelle Nord” eller “Sikringsstilling Nord” vælter det ind med henvisninger fra mere eller mindre private sider. Især må fremhæves Sten Boyes: http://www.stenboye.dk/stelnord forunden den side, jeg henviser til i brødteksten.

      Om Mogens Scott Hansen kan man læse Her .

      Like

      Kommentar af Skjoldungen — 26 maj 2009 @ 10:18

      • Tak Skjoldunge.

        Ja, jeg er naturligvis klar over at litteraturen om Sønderjylland er righoldig. Det er specielt sikringsstillingen jeg er interesseret i, ikke mendst fordi den tilsyneladende kun er sparsomt beskrevet. Det skulle altså være muligt at kunne fremlægge ny viden, hvilket som bekendt forventes i et universitetsspeciale. Tak for referencerne, som jeg straks vil kaste mig over.

        Like

        Kommentar af ulrik/ — 26 maj 2009 @ 12:54

  5. Det er nok lidt af en tilsnigelse at kalde Sønderjylland ( Slesvig ) for både dansk og tysk, afhængig af årstal, naturligvis.
    Jeg har længe søgt efter tal, men ud af et befolkningstal, som ikke er bekræftet, på omkring 150.000 er ca. 50.000 danskere udvandret i årene 1864- 1914, og her er vel at mærke kun tale om dem, der udvandrede via Danmark. Hvor mange der rejste via Hamburg, Bremerhafen osv. er ukendt.
    Selvfølgelig har der boet tyskere i Sønderjylland, men formodentlig under 5 procent.
    Tyskerne indledte en germanisering af Slesvig fra første dag efter sejren, i en målestok man i dag ville kalde etnisk udrensning. En proces tyskerne har mere end 1000 års erfaring i.
    Det er interessant at notere, at efter bare 150 år er by- og stednavne ændret markant i det område tyskerne behersker. Sammenlign evt. med tilsvarende navne i det tidligere Danelagen.

    PS. Jeg har intet imod tyskere, men der må være en grænse….
    og helst sådan cirka der, hvor Dannevirke ligger 😀

    Like

    Kommentar af Fidibus — 26 maj 2009 @ 10:25

    • I grunden var det nok et synspunkt som dit – altså “Ejderpolitikken” – som førte til katastrofen i 1864. De nationalliberale ville indlemmer hele Slesvig, hvilket ikke behagede Det Tyske Forbund, der henholdt sig til den ældgamle formulering “Um ewig Ungedeelt” – altså at Slesvig og Holsten var uadskillelige. Alternativet – som Tyskland og mæglerne (England, Frankrig og Rusland) kunne acceptere – var at lade Helstaten bestå, men med en forfatning (stænderforsamling) for hertugdømmerne som var forskellig fra Kongerigets grundlov af 1849.

      Som altid forkludrede udenrigsministeriet alting. Selv efter nederlaget var der åbnet en kattelem af Frankrigs Napoleon III, som foreslog en folkeafstemning (§5) efter sproggrænsen, som på den tid skulle ligge nogenlunde på linien Tønder-Aabenraa. Var dette blevet til noget, er det sandsynligt at grænsen var kommet til at ligge endda noget sydligere, således at ikke alene Sønderborg, men også Flensborg var forblevet dansk. Men dumstædigheden i udenrigsministeriet var også dengang ledetråden, så i stedet tabte vi ved Dybbøl, mistede vi to femtedele af riget og sendte tusindvis af danske sønderjyder ud i første verdenskrig.

      Like

      Kommentar af Skjoldungen — 26 maj 2009 @ 10:38

      • Det var ikke et synspunkt som mit, der førte til nogen katastrofe, men den kendsgerning, at vi ikke kunne gennemtrumfe en rimelig dansk politik. ( Lyder bekendt ikke ? )
        Havde man valgt et ‘uafhængigt’ Slesvig/ Holstein var danskerne blevet fordrevet alligevel.
        Tyskerne har altid været flittige til at benytte alt, der gavner dem, og ignore resten ( lyder det ikke også bekendt ? ) som med ‘ewig osv’, der afspejler en tid i middelalderen og intet andet. Et andet godt eksempel er Nydamskibet…..
        Det var iøvrigt de radigale, der forhindrede, at vi fik den rette grænse i ’45.

        Like

        Kommentar af Fidibus — 26 maj 2009 @ 14:27

  6. Du skriver 3 rækker kanoner. Jeg synes jeg kan se 4? Men de øverste er måske ikke kanoner?

    Sejrsstatuen på toppen kalder folkeviddet “Die Goldene Else.”

    http://www.publicartaroundtheworld.com/Golden_Else.html

    Like

    Kommentar af Hodja — 26 maj 2009 @ 11:47

    • Den øverste række i lagkagen er ikke kanoner, men en slags laurbærkrans med egeløv og falbelader.

      Like

      Kommentar af Skjoldungen — 26 maj 2009 @ 12:30

  7. Til Ulrik: Selv om det ikke er en del af selve Sikringsstillingens landmilitære anlæg kunne du få yderligere stof ved at se på den store Zeppelinbase ved Tønder.. Den ligger lige ved landevejen mellem Tønder og Abild. Herfra udgik de store luftskibe, som i krigens første år bombarderede England. Basen blev delvist ødelagt ved historiens første luftangreb fra hangarskib, idet englænderne udstyrede nogle skibe med katapulter til bombefly. De angreb Tønder-basen fra åben sø, men måtte på tilbagevejen gå ned på vandet, hvorved flyene gik tabt, men piloterne kunne hejses ombord i god behold.

    Basen og luftskibshangarerne var enorm. De var bygget af skiferplader, som i mange år derefter blev anvendt til udhuse, garager, værksteder o.s.v. over hele egnen. Enkelte står endnu, bl.a. i Visby. Midt i Tønder by kan man endnu finde rester af den tilknyttede “Funkstation”.

    Like

    Kommentar af Skjoldungen — 26 maj 2009 @ 13:19

    • tak igen.

      Like

      Kommentar af ulrik/ — 27 maj 2009 @ 09:11

  8. Nej, tyskere kan jeg jo nok ikke rigtig med, men ned for at hente billig sprut detr skal jeg vel, og sproget har jeg det da helt fint med, men…

    Like

    Kommentar af Leif Svendsen — 1 juni 2009 @ 21:04

  9. Kan godt lide blokken

    Like

    Kommentar af klogerup — 21 februar 2010 @ 16:32

  10. Godt på vej til de 70

    Like

    Kommentar af sv2 — 23 februar 2010 @ 06:32


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv en kommentar