Hodjanernes Blog

25 februar 2015

Sådan manipulerer TV2 og DR i deres tekst-tv med overskriften

Som bekendt læser de fleste kun overskriften. Kun de interesserede kigger på hele indlægget

Dette gælder også for læsere af tekst-tv.

Baggrund:

Den amerikanske majoritetsleder af kongressen har inviteret Netanyahu til at tale om Irans atombombe m.m. i den amerikanske kongres.
Han underrettede i præsident Hussein Obama inden, hvilket han heller ikke er forpligtet til.

Netanyahu underrettede Obama !(hvilket han heller ikke er forpligtet til) og sagde ja til invitationen.

Obama blev nu tøsefornærmet og meddelte at han ikke ville mødes med Netanyahu, hvilket er kutyme .
Han angav som årsag at han ikke ville “blande sig i det kommende israelske valg”.

Hussein Obama havde ikke noget problem med at mødes med Englands David Cameron, da der var valg i England.
Så det er bare en af Obamas sædvanlige dårlige undskyldninger.

Enkelte medlemmer af kongressens demokratiske parti fulgte trop og meddelte at de heller ikke ville
høre Netanyahu i kongressen.

I går sendte så 2 demokratiske medlemmer af senatet en invitation til Netanyahu om
at mødes separat med ham, altså ikke i kongressen blandt både demokratiske og republikanske folkevalgte.

Netanyahu takkede pænt nej tak, fordi han så også ville være nødt til at mødes separat med republikanske senatorer.

Og hvordan er det så beskrevet i DR og TV2 tekst-TV ?

DRs overskrift: Netanyahu vil ikke møde demokrater.

Underforstået: han vil altså gerne mødes med republikanere …

DR_fup

Og TV2: Netanyahu afviser Demokraterne

Ikke alene vil Netanyahu ikke mødes med demokraterne, han afviser dem …
Igen samme inferens: han afviser ikke republikanerne

Mit gæt er at den “overskrift” stammer fra RitSAUs “bureau”.

TV2_fup

For at dokumentere at det rent faktisk kan lade sig gøre for journalister at lave en ikke-proagandistisk overskrift, så check lige
NRK,(Norges DR) : Netanyahu vil ikke møde senatorer.

Den er ikke helt korrekt,men den er ikke så åbenlys løgnagtig som DR/ TV2.

NRK

Hvor ER vi dog heldige at vi skal betale til DR ( og hvis man er på Yousee, også til TV2) …

4 december 2014

Hvorfor missionerer DR tekst-tv (næsten) altid ?

USA behøver ikke at spilde penge på et retsvæsen, USA kan bare spørge DR/RitSAU til råds !!

Der har været i den sidste uge 2 retsager i USA om situationer, hvor en politimand har dræbt en person i forbindelse med selvforsvar/arrestation.

I begge sager har en jury hørt beviser for og imod og konkluderet at politimanden var uskyldig

Men fordi politimanden var hvid og “ofret” sort, har MSM og specielt DR tekst-tv fundet det nødvendigt at missionere.

Lad os kigge på Michael Brown sagen først.
Hvad bringer DR tekst-tv?

ScreenHunter_220 Nov. 25 07.01

Politimanden “undgår tiltale”.
Underforstået: DR/RitSAU ved at der burde have været rejst tiltale, men det undgår han nu.
Han slipper for tiltale …

TV2 tekst-tv kunne godt finde ud af at ændre overskriften fra RiTSAU:

ScreenHunter_220 Nov. 25 07.02

Ca. ni dage senere er DR tekst-tv ude med riven igen: !

DR igen

Denne gang er overskriften strammet : Ny hvid betjent slipper for tiltale …

Der er slet ikke nogen tvivl hos DR/RitSAU:
den hvide politimand skulle have været tiltalt, men SLAP for tiltale .

Ren og skær venstresnoet missionisme – Er det, hvad vore licenspenge går til ?

Politikken Vest (altså Jyllandsposten kopierer samme overskrift:

JP

Det ses at JP bringer både et foto og længere nede en video, så man tydeligt kan se hvilket kæmpe brød, politifolkene er tvunget til at tackle, dan han ikke frivilligt lader sig arrestere.

Den mulighed har tekst-tv jo ikke, derfor er det endnu vigtigere at sørge for en korrekt objektiv overskrift.
Og den slags ser man jo sjældent i DR tekst-tv / RitSAU .

23 november 2014

DR tekst tv bringer totalt ensidig og anti-israelsk “nyhed”

Det er selvfølgelig ikke noget nyt …

Sådan så DR tekst tv ud idag:

DR tekst tv

Man bruger altså overskriften “Israelere skyder palæstinenser”

Og hvad står der så inde i teksten ? At det sket “i det nordlige Gaza”.
Da jeg læste det, var jeg øjeblikkelig klar over at en “palæstinenser” havde prøvet at snige sig over grænsen
og derfor var blevet skudt, efter at advarselsskud var blevet affyret.

Det viste sig at holde stik, da jeg læste en israelsk avis :

Taget herfra

Så den korrekte titel havde altså været “Terrorist dræbt under forsøg på at snige sig ind i israel”.

Men DR vendte det hele på hovedet : en (stakkels) palæstinener skudt af (de onde) israelere ..

Kun DR tekst tv bragte denne “nyhed”.
Hverken TV2, SVT eller NRK tekst tv værdigede den en side.

Men i DR kan man altid bruge en lejlighed til at bagtale Israel .

Nogle (næppe fra hodja-bloggens læsere:) ) kunne måske tro at det bare var en enkelt svipser.
Her er to tidligere eksempler på at DR tekst tv ikke er interesseret i at bringe objektive nyheder om Israel:

DR Texttv 30102011

Først når Israel svarer på raketter, som Hamas har affyret mod Israel, bringer DR tekst tv “nyheden” og
på en sådan måde at man kunne tro at det var Israel, der begyndte.

DR tekst tv 03.04.2009

Ikke nok med at det var fly, som angreb – det var minsandten “besættelsesfly” !
Jeg ved ikke, hvad det er for nogle – men det gør DR !

Mere propagandistisk kan det næppe blive

OPDATERET (17:45) : Det viser sig at DR “kun” er skyldig i at kopiere alt fra RitSAUs såkaldte “nyheds”bureau.
Det er RitSAU, der står bag ( og jeg ved godt at de kalder sig Ritzau) …

Her er en notits fra Ekstrabladet, hvor man heller ikke bruger hjernen, men kun saksen:

EkstraBladet