Hodjanernes Blog

14 august 2013

Bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr

Hvis der bliver sagt i medierne, at det er forbudt at slagte uden bedøvelse, så er her §10 fra “Bekendtgørelse om slagtning og aflivning af dyr.

Underskrevet i Fødevarestyrelsen, den 17. december 2012:

§ 10. Det er tilladt at slagte dyr uden forudgående bedøvelse, når slagtningen foretages efter jødisk eller islamisk ritus. […] Slagtningen, jf. stk. 2 og stk. 3, skal foregå ved, at begge halspulsårer og halsvener manuelt overskæres med et skarpt redskab, umiddelbart efter at dyret er fikseret. Ved slagtning af kvæg skal dyret umiddelbart efter, at dette halssnit er foretaget, bedøves ved skydning med en boltpistol.

§9 Er faktisk også meget interessant:

§ 9. Dyr omfattet af § 1, stk. 1, kan slagtes efter jødisk eller islamisk ritus. Det er en betingelse, at slagtningen foregår på et slagteri, og at kødet fra et dyr helt eller delvist forventes afsat til eller afsat med henblik på videresalg til befolkningsgrupper, der efterspørger dyr slagtet efter religiøse ritualer.

“Forventes afsat til forbrugere der efterspørger”?????   Jeg efterspørger ikke halalkød, men kan stort set ikke købe en ikke-halal kylling, og må iøvrigt heller ikke få at vide, hvordan mit kød er slagtet.

7 kommentarer »

  1. yup. Jeg faldt også for den formodning at alle dyr i Danmark bliver bedøvet først. Det er endnu en løgn vores politikere og medier har bildt os ind.

    Like

    Kommentar af Santor — 14 august 2013 @ 13:29

  2. Det forlyder at man nogle steder afkorter bolten i boltpistolen, regn selv ud, hvad det betyder, hvis det er rigtigt.

    Like

    Kommentar af Hodja — 14 august 2013 @ 13:46

  3. De har vist fundet ud af det – et par (3) af dagens overskrifter:

    Nyt i halal-krigen: Vil slagte uden bedøvelse
    Slagtere ansøger om at halal-slagte dyr uden bedøvelse.
    En spritny ansøgning fra potentielle halalslagtere om at få lov at slagte kvæg i Danmark uden bedøvelse er dukket op i Fødevareministeriets postkasse, skriver Ekstra Bladet.
    Det fik i går den nyudnævnte fødevareminister, Karen Hækkerup, til at bebude de danske slagteregler undersøgt.
    ht tp://www.mx.dk/nyheder/danmark/story/29572971

    Enhedslisten: Forbyd slagtning uden bedøvelse
    ht tp://ekstrabladet.dk/nyheder/politik/danskpolitik/article2066192.ece

    Hækkerup vil forbyde slagtning uden bedøvelse
    ht tp://www.bt.dk/politik/haekkerup-vil-forbyde-slagtning-uden-bedoevelse

    Like

    Kommentar af anno — 14 august 2013 @ 15:49

  4. At efterspørgslen efter halal kød skal afpasse efter antal muslimer.
    Det er en pasus, der misbruges i uhyggelig grad.
    De skal have en kvote at holde sig indenfor, givet ved lov.

    falkeøje

    Like

    Kommentar af falkeøje — 14 august 2013 @ 16:54

  5. Vedrørende slagtning uden bedøvelse har jeg nogen erfaring, bilder jeg mig ind.
    I årene 1955-60 var jeg i lære som smed og maskinarbejder, og i den forbindelse var jeg med i noget ombyggeri på et kreaturslagteri. Vi skulle lave skinnerne i loftet, som de kører kødkrogene på med de nyslagtede dyr. Dette var helt uproblematisk, da dyrene var døde, inden man hængte dem op. Det var lidt spændende for en ung knægt at se, hvordan en ko fik boltpistolen for panden, og i samme øjeblik, den blev fyret af, røg alle koens fire ben op under maven, hvorefter den faldt til jorden fra en halv meters højde, stendød. Med kalve var det anderledes. Her stod en slagter med en lang spidshammer, hvor banen højst har været halvanden cm. Når trækkeren kom ind med kalven, stod han der med siden til, og når kalven var i den rigtige position, svang han hammeren med uhyre præcision og ramten den lige i panden. Den nåede aldrig hverken at se ham eller opdage noget som helst.
    Men så kom der nogle dage, hvor det hele ændrede sig. Der var kommet et par jøder på besøg, fordi der skulle schæchtes. Det var vi nødt til at skulle se et par gange, så vi lagde værktøjet.
    På gulvet var nu anbragt et maskineri, som vi ikke havde set før. En såkaldt kastekasse. Der blev dog ikke kastet, men kassen var der. Den havde samme længde som en ko, og bredden svarede også godt og vel til koens omfang. Indeni var begge vægge og loftet forsynet med madrasser.
    Trækkeren gik nu fra bagenden af kassen ind med koen på slæb, og når han var ude ved den anden ende, stoppede han koen. To halvdøre med udskæringer blev nu lukket, så kun koens hoved og hals kunne stikke ud. Samtidig blev den anden ende af kassen lukket med en hel lem. På siden af kassen var et håndtag, der kunne drejes ned, hvorved den ene sidemadras blev lagt fast ind til koens side, og i loftet var der en lignende madras, der blev klemt ned mod ryggen af koen.
    Kassen var monteret på en motorboks på siden, og da maskineriet blev sat i gang, løftedes kassen stille og roligt op og rundt, hvor den standsede, når koen lå roligt og sikkert på ryggen en god halv meters højde over gulvet.
    Under hele denne procedure havde en af jøderne med det store skæg været beskæftiget med kniven. Den var nær en halv meter lang og havde en bredde på nok ti cm hele vejen. Han havde slebet, og nu stod han og tjekkede skæret. Dette foregik ved, at han trak den forsigtigt hen over en af sine fingernegle. Hvis der var den mindste grat, skulle han slibe videre. Den var lynende skarp. Efter en tilfredsstillende test, mumlede han en bøn, men den havde ikke noget med Allah at gøre. Tvært imod. Han bad til den samme Gud, som vi kender.
    Nu gik han hen til koen, der lå med udstrakt hals, fordi en slagteriarbejder havde fat i hornene (det havde køerne dengang). Her begyndte han med fingrene på venstre hånd at føle sig frem til det sted, hvor han ville lægge snittet. (Prøv at gnide dig selv på struben, så forstår du, hvad jeg mener).
    Nu lagde han kniven til, og med et snit så hurtigt, at hverken vi tilskuere eller koen nåede at se, hvad der skete, skar han ned til næsten halshvirvlerne. Manden, der havde fat i hornene, holdt såret åbent i en vinkel på 30-40 grader, så der var frit afløb for blodet, der strømmede ud i kaskader. Begge hovedpulsårer var gennemskåret. Som noget nyt og hidtil ukendt for de fleste, påstår nogle nu, at der findes endnu to årer, der klarer at holde koen ved bevidsthed. Personligt tror jeg ikke på dette.
    Mange har oplevet det, at man opdager, at man bløder – uden at vide, hvor det kommer fra. Nå, man har altså lige skåret sig uden at mærke det! Andre gange oplever man, at når man rejser sig hurtigt fra hugsiddende stilling, kan man næsten besvime, fordi blodet løber fra hovedet. Hvor let vil det så ikke være at blive bevidstløs, når halspulsårerne er skåret over?
    Nogen har set, og andre har hørt om, at høns kan løbe rundt uden hoved væk fra huggeblokken. Der er altså nogle reflekser, der virker selv efter dødens indtræden. På samme måde med koen i kastekassen. Dens åndedrætsmuskler fungerer stadig, så den ligger og ånder gennem et luftrør, der er snittet over så vel som blodårerne, og det giver en lidt uhyggelig slubrende lyd, som gør, at man som ny tilskuer bliver blød i knæene. Dens ben har heller ikke helt forstået, at ejeren er død, så de sparker stadig lidt inde i kassen mod loftet, der før var bunden. Der var ingen madras der, så det lyder også lidt voldsomt. Med min fornuft ved jeg, at koen er død!
    Når blodet var løbet af, blev koen trukket ud af kranen, så den kunne hænges op. Samtidig går rabbien tilbage til sit bord med kniven, som han nu underlægger samme test som tidligere med en tur over en negl. Så er det lidt spændende, for har kniven ramt et eller andet, der kunne lave en grat på æggen, skal koen kasseres. (Så kunne den dog bruges til almindelige kristne).
    Men nu bliver koen så skilt ad af de lokale slagtere, som man nu gør det. Når lungerne kommer ud, bliver de overgivet til den anden rabbi. Han får dem lagt op på en bænk, hvor han puster dem op med luft, så de ligger som runde luftmadrasser. Herefter lægger han venstre hånds kant mod lungen, så han danner et lille kar, han kan hælde vand i. Det svarer til, når vi skal finde hullet i en cykelslange. Han kører rundt over det hele for at sikre sig, og finder han ingen utætheder, er han glad, for så er den anden kassationsårsag også borte. Et hul i lungen ville have sendt koen ud til de kristne igen.
    Dette er, hvad jeg har set og oplevet for de mange år siden, og jeg har været tryg ved fremgangsmåden, fordi jeg har kunnet udelukke dyrplageri fra metoden.
    Helt anderledes var det, da jeg på tv så en halalslagtning, hvor koen stod op i et jernstativ uden, at der blev givet frit afløb for blodet. For mig at se åbnede man burets væg, så den faldt om på cementen, inden den var død. På Youtube kan man også løbe på slagtninger, der foregår i muslimernes hjemlande. Her kaster man koen ned, og nogle sparker til den, mens børn kravler op på den. Så begynder man at file løs på dens hals med en åbenbart sløv kniv, for det kræver adskillige snit, inden de når ind, hvor de vil. Uden at ville sammenligne en ko med en muslim (af respekt for koen) vil jeg dog lige i den forbindelse nævne, at når man skærer halsen over på en mand, der tilhører en anden gren af islam, må kniven helst ikke være for skarp. Tilmed er det ofte kun de voksnes opgave at holde manden, mens de lader mindreårige drenge føre kniven under høje, opmuntrende tilråb.
    Jeg vil bede alle om at gøre forskel i diskussionen, når man debatterer det rimelige i schæchtning og halalslagtning. Jeg finder dog begge former for tåbelige og unødvendige, men der er (må være) forskel på, hvad dyrene skal tåle af lidelser.

    Like

    Kommentar af Poul Berg — 14 august 2013 @ 20:41

    • Det regnes ellers for at være en meget brutal slagte metode:

      “I marts 2009 udtalte chefkonsulent for Danish Meat Association, dyrlæge Flemming Thune-Stephensen til Samvirke: “Det er en modbydelig slagtemetode, hvor dyret kæmper og spjætter i op til tre til fem minutter, før det dør. I modsætning til får og geder har kreaturer en ekstra lille pulsåre under halshvirvlerne, som ikke bliver ramt, når de øvrige halspulsårer skæres over. Derfor får dyret stadig ilt til hjernen i flere minutter, inden det mister bevidstheden. Der er ingen tvivl om, at det både er skræmt over den unaturlige stilling og har smerter af, at både indvolde og maver trykker mod rygsøjlen og mellemgulvet, så vejrtrækningen bliver besværliggjort.””
      http://www.etik.dk/artikel/356297:Dyreetik–Halalslagtning-er-uetisk–Dyrene-lider-unoedigt

      Like

      Kommentar af anno — 14 august 2013 @ 21:22

    • Hertil vil jeg lige sige: Jeg tror koen lider ad h til. Fordi, Ved overskæring af pulsårene tabes blodtrykket, som igen får hjertet til at gallopere rigtig hurtige. Det gør ondt. !!
      Koen kan jo stadig mærke sit hjerte via nerverne, som går i hals hvevlerne.
      Det er ren dyreplageri så de basker.
      ELLERS HELT ENIG I DET DU SKRIVER.

      Dyre etiks råd er blevet Islam og jøde-leflere i den henseende.!!

      Like

      Kommentar af Korsridderen. — 14 august 2013 @ 22:17


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: