Hodjanernes Blog

20 september 2011

Vor tids ansigt

Symbolet på en epoke – men de som levede i den måtte ikke se symbolet.

Når engang efterkrigstidens historikere sætter sig for at forske i vor tid, vil de måske opsøge Det Kgl. Bibliotek. Eller – da dette formentlig er brændt ned eller sløjfet af vor næste kulturminister – et andet sted, hvor man kan hige og søge i gamle bøger – og aviser. De vil så spørge: “Ja, men hvordan kunne dette ske – var der da slet ingen som advarede?”. Og da de næppe har adgang til nogen internet-cache med bl.a. nærværende blogs konstant lysende, røde lamper, vil de – efter at have pløjet sig gennem de trykte kilder – konstare: “Nej, det var der ikke…”. Det bedste man kan håbe for dem, er at i det mindste en enkelt tegning vil overleve et fjernt sted på internettet, på en DVD eller – hvem ved? –  Printet ud og gemt i en støvet skuffe?

Diana West i The Brussels Journal: “[…] But more than any shot of Osama bin Laden, the Westergaard Muhammad symbolizes our age. Bin Laden was a mass murderer, an external threat to ward off, hunt down and kill like an uncommon criminal. But the Westergaard Muhammad turned out to be one Westerner’s mirror on the 9/11 attacks, and the wider West flinched at the reflection. From government to the academy, from media to the military, we couldn’t – and can’t – look at it in public. To this day, we refuse to face the history of jihad to extend Islam’s law that the 9/11 attacks exemplify and that this cartoon so sharply symbolizes. Instead, we avert our eyes from the face of jihad and accept Islam’s law. – This tells us that 9/11 wasn’t a crisis about security. Rather, it was a crisis about our own insecurity – our inability to stand up and defend the liberties that made us who we are – or, rather, who we were, or at least tried to be. Even worse, it exposed our inability as a society to emulate, let alone celebrate, those who would fight for those liberties with just their pens and brushes, their cameras and voices. – For the decade after 9/11, we chose the dhimmitude that the taboo on the Westergaard Muhammad symbolizes. It may seem like a lot to put on a quickly sketched newspaper drawing, but not until we assert our right to publish the Westergaard Muhammad will the West ever be free again.”

(Og så lidt à propos: Ekspræsident dræbt af bombe i turban).

4 kommentarer »

  1. Ekspræsident dræbt…

    Der var én der fik en lys idé, da han så Westergårds tegning. Det ender med at Kurt bliver kult.

    Like

    Kommentar af EH — 20 september 2011 @ 22:25

  2. Det billed vil aldrig blive glemt, jeg var en af dem der erhvervede mig et kopi af originalen da trykkefrihedsselskabet udbød dem til salg

    Like

    Kommentar af Santor — 20 september 2011 @ 23:22

  3. Ja, Muhammedtegningen ramte igen plet!

    Det må da “legitimere” tegningen!

    Like

    Kommentar af L.johs — 21 september 2011 @ 00:59

  4. Da det beviselig er muslimer, der står for 98% af verdens terror, hvorfor blev vore muslimske brødre så rasende over den tegning, det har jeg aldrig forstået.

    Like

    Kommentar af machiavelli — 22 september 2011 @ 07:07


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: