Hodjanernes Blog

11 august 2009

Klage mod Norsk Radio for anti-israel bias‏

Et ytterst dårlig håndverk

I 1876 kjøpte en sefardisk-jødisk organisasjon en rekke tomter i bydelen Sheik Jarrah i Nord-Jerusalem. Kjøpet ble tinglyst og skjøtet er like rettsgyldig i dag som det var den gang. Da arabernes krig mot Israel startet i 1948 ble samtlige jødiske familier i Øst- og Nord-Jerusalem jaget fra hus og heim – også de som hadde kjøpt seg hus og bodde i Sheik Jarrah.

Israels Høyesterett har stadfestet kjøpekontrakten og tinglysningen. ”Salg og kjøp” i 1876 ble godkjent av de ottomanske styresmaktene. Den jordanske okkupasjonsmakten fra1948 bestemte imidlertid at to Palestina-arabiske flyktningefamilier, Hanoun og Gawi, skulle få borett i huset det gjelder – mot en symbolsk husleie. Etter tre år sluttet de to familiene å betale husleien. Senere har de bodd 58 år gratis i den jødisk eide boligen som ble ulovlig konfiskert av okkupasjonsmyndigheten etter angrepskrigen mot Israel i 1948.

NRK sover ikke i timen. NRK er svært påpasselig med å påtale det som overgrep når jøder hevder sine faktiske og dokumenterte rettigheter, men nevner ikke med et ord at arabere begår slike overgrep som NRK anklager jøder for å begå. NRK bedriver derfor ikke kunnskapsløs nyhetsformidling, som enkelte kanskje tror, men overlagt rasediskriminering, som formelt er forbudt etter norsk lov. Det blir dramatisk når NRK serverer løgn sammen med partisk og diskriminerende synsing, og motparten overhode ikke kommer til orde. Det forventes at NRK forstår det.

Men sannheten har lenge hatt trange kår i NRK. Det vet vi som husker NRK under krigen, og som legger merke til at mye etter hvert er blitt ved det samme. Den gang var det i hvert fall lange pauser mellom propagandainnslagene. Da sendte NRK sitt velkjente pausesignal som lytterne satte følgende tekst til: ”No skal vi til å juge litt igjen.” NRK bør vurdere å gjeninnføre pausesignalet foran Dagsrevyen.

Det som foregår i NRK er så simpelt at det er vanskelig å finne adjektiver for å beskrive det. Har da ikke NRK noen standard for yrkesstolt og respektfullt utført arbeid? Er det virkelig ingen i NRK-systemet som begriper at tilsvarsretten er særlig viktig for å verne om demokratiske verdier? Vil NRK fortelle hvilke stater i Midtøsten som representerer og praktiserer demokratiske idealer? NRK manipulerer med tilsvarsretten i åpenbart diskriminerende hensikt. Nyhetsmeldingen har fullstendig sklidd ut i antisemittisk propaganda. Dette er skammelig. Det som serveres er journalistisk uten saklig og faglig dekning. Det er profesjonelt utført fusk! Det er forsettlig ubalansert og bevisst løgnaktig!

Ingen i NRK Dagsrevyen synes å vite at det ikke finnes noe annet Palestina, enn det området som Folkeforbundet i 1922 erklærte som ”nasjonalhjem for det jødiske folk.”. Det burde høre til ”barnelærdommen” at NRK Dagsrevyens folk, journalister, redaktører skal kjenne historien og semantikken vedrørende Palestina-begrepet. Den arabiske historiker, professor Philip K. Hitti, uttalte under ed for The Anglo-American Committee of Inquiry i 1946: “Sir, det finnes ikke noe Palestina i arabisk historie, absolutt ikke.” (Bar-Illan, Eye on the Media, s. 166.)

Palestina-araberen som sammen med familien sover på gaten utenfor ”sitt eget hus” lyver. Om han selv kjenner sannheten vet jeg ikke. Selvsagt får han hele verdens sympati når han forteller at ”dette er mitt hus,” og at ”jødene har stjålet huset mitt.” Verden vil bedras, heter det, og NRK Dagsrevyen går langt i å bedra det norske folk med diskriminerende propaganda.

Huset ble stjålet fra jødiske eiere i 1948. Eierne før 1948 har hele tiden vært de juridiske eierne av huset! Jordanske okkupanter konfiskerte jødiske boligområder i Sheik Latrah og flyttet arabiske familier inn. Israelsk Høyesterett påla familiene Hanoun og Gawi å flytte ut av huset! Og høyesteretten ga klarsignal for eventuell utkastelse. Norsk Høyesterett ville ha måttet felle nøyaktig tilsvarende dom, men dette fortier NRK. Jeg tror faktisk at NRKs ledelse og journalister ikke er interessert i å formidle sannheten. Forholder det seg slik, er det en meget alvorlig sak som bør følges opp!

DagenMagazinets leder 4.8. skriver: ”Men slike opplyninger slipper neppe gjennom sensuren hos NRK Dagsrevyen.” Det er bunnmål og lavmål av rasediskriminerende propaganda NRK Dagsrevyen presterer i dette tilfellet! NRK kan ikke skjule seg bak det forhold at vår utenriksminister Jonas Gahr Støre også velger å slå politisk mynt i valgkampen på det tiltakende jødehatet som mediene er med på å skape.

Med hilsen

Olav Andreas Dovland

Gjenpart: Kringkastingsrådet

Direktør Hans-Tore Bjerkaas

NRK Dagsrevyen 050809

Sendt 10.8.09 til:

”Alle” norske aviser. De norske politiske parti. Biskopene i Norge. Nasjonale aktivister.

2 kommentarer »

  1. Danmarx Radio burde også have én hel stribe – hør f. eks. DesOrientering fra idag om Fatahs nyligt overståede kongres:

    http://www.dr.dk/P1/orientering/indslag/2009/08/11/153040.htm

    Citat fra hukommelsen:

    en passant nævnes det, at Fatah “forbeholder sig ret” til at bruge vold som en naturlighed (og det problematiseres ikke af Orientering reporter)- tænk om Israel havde sagt det samme.

    – det taltes uden blusel om “israelernes besættelser” som om det er et ubestridt faktum – hvilket det IKKE er.

    – der taltes om “det palæstinensiske folk” som om det nogensinde har eksisteret.

    – en massemorder bliver af Fatah delegerede valgt som repræsentant for dem. Der problematiseres igen ikke.

    Indkaldt til at kommentere havde DR indkaldt Jakob Egholm Feldt der gerne optræder sammen med Michael-Irving-Hamas-er-rigtig-søde-Jensen. Egholm Feldt er i øvrigt mest kendt for at udgyde sine mindre underbyggede og ofte hjemmestrikkede meninger og ideologiske holdninger -altså hvor viden om faktiske forhold erstattes med en falsk ideologi. Altså kort sagt helt i tråd med DRs linje.

    Like

    Kommentar af Limewoody — 11 august 2009 @ 20:47

  2. Den store Fatah kongress i Betlehem har så at sige været usynlig i nin avis.Jeg måtte bl.a. til Jerusalem Post for at få mere at vide.

    Det viser sig, at pal-araberne endnu en gang har kastet benzin på konspirationsbålene og har tilladt sig at vedtage, at det var Israel, der tog livet af Yassir Arafat.

    Det er set før, men det er dog fantastisk, at man bliver ved med at dyrke dette hvidglødende had uden ende. Det er, som om man lever og ånder af og ved det.

    Årsagen til Arafats død blev efter sigende ikke konstateret, og han blev ikke obduceret, skønt en del af rygterne allerede ved hans død i 2004 gik på, at han blev forgiftet af israelerne. Det rygte har man nu finpudset endnu en gang.

    Men der gik også andre rygter om Arafat, og der synes at eksistere dokumentation for nogle af dem. Skønt hvad der er propaganda og sandhed er jo umuligt for os at vide. Googler man “Arafat Aids og homosexuel” får man ikke desto mindre mange hit.

    Arafat døde på et militærhospital i Paris, og jeg har svært ved at tro på, at der ikke blev udstedt en dødsattest, og at mistanker om forgiftning i givet fald ikke blev undersøgt. Desuden føler jeg mig overbevist om, at militærhospitalet var i stand til at stille diagnosen Aids.

    Like

    Kommentar af Mette — 11 august 2009 @ 21:40


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: