Hodjanernes Blog

18 august 2008

Mere islam

Professor Jørgen Lyngbye skriver i Ugeskrift for Læger

Ugeskriftet nr. 26 refererer Jyllands-Postens artikel af den 15. juni 2008, hvor læge på Herlev Hospital, Imran Rashid (IR), bl.a. udtaler, at »der er ved at indsnige sig en diskriminerende holdning til læger med indvandrerbaggrund blandt andre læger. Det sår tvivl om, hvorvidt de læger er i stand til at give alle patienter en lige behandling«.

Jeg er nævnt i artiklen og vil gerne understrege følgende: For mit vedkommende drejer den sag sig udelukkende om forsøg på censur af religionskritik fra IR’s side ved at afspore diskussionen. Jeg har aldrig udtalt mig om forskelsbehandling af patienter, men har tværtimod flere gange skrevet om betydningen af ens og ligeværdig behandling af patienter på danske sygehuse.

Den aktuelle sag drejer sig imidlertid udelukkende om tolkning af den hellige bog Koranen.

Baggrunden var en anmeldelse af Ayaan Hirsi Alis seneste bog i Ugeskrift for Læger den 21. april 2008. Her beskrev Annette Schmidt (AS) loyalt indholdet i Hirsi Alis bog. Det affødte et personligt angreb på AS, hvor målet for en eventuel kritik naturligvis skulle have været Hirsi Ali. Som et svar på det fejlplacerede angreb anførte jeg den 26. maj 2008 i et indlæg sammesteds nogle etablerede fakta herunder citater fra Koranen, der påbyder troende muslimer at bekæmpe vantro ikkemuslimer.

Selv om jeg er agnostiker, har jeg haft lejlighed til at læse mange tekster og bøger om såvel kristendommen som islam og buddhismen.

Sagt i yderste korthed fremhæver alle ledende autoriteter i islam, at Koranen er Allahs direkte diktat til Muhammed og derfor et katalog over, hvilket liv og hvilke handlinger Allah forventer af de rettroende muslimer.

Jeg har nøje fulgt religiøse udsagn og den religiøse debat her i Danmark. Det er mange gange fremhævet af danske muslimer, at Koranen, som anført, er Guds/Allahs ord, som ikke kan ændres. Den enkelte muslim står derfor i en »alt eller intet«-situation. Han eller hun kan naturligvis ikke vilkårligt »plukke« de passager ud, som ikke tiltaler vedkommende. Kun uklare udsagn kan »fortolkes«.

Jeg havde naturligvis forventet et modsvar på mit indlæg, Men jeg havde bestemt ikke ventet det i form af IR’s indlæg i Ugeskrift for Læger den 9. juni 2008. Det benytter den retoriske taktik, der betegnes argumentum ad hominem, dvs. at der i stedet for saglig argumentation fremsættes beskyldninger mod modparten som eksempelvis en dum eller usympatisk person. Han anfører f.eks. at undertegnede »med den store pensel maler et skrækbillede af den muslimske horde« m.m. Men det såkaldte »skrækbillede« er jo ikke noget, som jeg har fundet på, det er Guds, dvs. Allahs, direkte ord og anvisninger til IR og andre muslimer. Det interessante ved hans indlæg er derfor, at han de facto subjektivt fjerner de Guds ord, dvs. de passager i Koranen, som han ikke bryder sig om, for at få islam til at passe med sit verdensbillede. Hvis han åbent havde fremlagt dette i sit modsvar og argumenteret sagligt, havde der været en god basis for fortsat diskussion.

Saglig diskussion om religiøse emner, herunder islam og Koranens indhold, har naturligvis intet med diskrimination at gøre. Jeg har taget Allahs ord i den hellige bog alvorligt. Det modsatte kunne muligvis opfattes som diskriminerende.

2 kommentarer »

  1. Ja, hvad skal det nytte at argumentere sammenhængende og rationelt?

    Kategorie: Fatawa (Rechtsgutachten) 27. März 2008, 10.42 Uhr
    Fatwa über das Betreten des Badezimmers

    Rechtsgutachten Nr. 7115 vom 26.02.2001

    (Institut für Islamfragen, dh, 27.03.2008)

    Frage: “Die [von allen Muslimen] zu befolgende Lebensweise [arab. Sunna] des Propheten des Islam, Muhammads, besagt, dass man eine Toilette oder ein Badezimmer mit dem linken Fuß zuerst betreten muss. Zudem muss man den rechten Schuh vor dem linken Schuh anziehen. Wie kann ich das in die Praxis umsetzen, wenn ich die Toilette oder das Badezimmer betreten möchte?”

    Antwort: “Falls sich die Schuhe außerhalb des Sanitärbereichs befinden, ziehen Sie die Schuhe nach der Art und Weise des Propheten an [erst den rechten Schuh und dann den linken anziehen]. Danach betreten Sie die Toilette oder das Badezimmer. Ansonsten [falls die Schuhe sich schon innerhalb des Sanitärbereichs befinden] betreten Sie ihn zuerst mit dem linken Fuß. Stellen Sie den linken Fuß auf den Schuh, den sie noch nicht angezogen haben. Danach ziehen Sie Ihren rechten Fuß in den Raum hinein und ziehen den rechten Schuh an. Danach ziehen Sie den linken Schuh an. Auf diese Weise befolgen Sie die Weisungen des Propheten.”

    Quelle: http://www.islamweb.net/ver2/Fatwa/ShowFatwa.php?lang=A&Id=7115&Option=FatwaId

    Og til orientering for alle astronomisk interesserede:
    Kategorie: Fatawa (Rechtsgutachten) 12. August 2008, 04.46 Uhr
    Fatwa zu der Frage der Rotation der Erde

    Rechtsgutachten Nr.:10348

    Von Scheich Saleh bin Fauzan bin Abdul-Lah al-Fauzan

    (Institut für Islamfragen, dh, 12.08.2008)

    Frage: Wie ist die Frage der Rotation der Erde um die Sonne richtig zu beurteilen?
    Antwort: “Dies ist eine Sache Allahs, der das Universum verwaltet. Der Koran sagt, dass die Sonne sich bewegt, während die Erde still stehen bleibt. Diese Tatsache teilt uns der Koran offensichtlich mit. Wir glauben der Botschaft des Korans, nicht das, was Wissenschaftler behaupten.”
    “Selbst die Geologen sind sich untereinander darüber nicht einig. Die früheren Geologen sagten, dass die Erde um die Sonne rotiert. Jedoch wurde dies von jüngeren Geologen widerlegt.”
    “Wir glauben dem Koran und dem, was der Koran in aller Klarheit sagt. Die Worte der Wissenschaftler sind nicht heilig. Die Worte des Korans und des Propheten sind dagegen heilig, wahr und ewig.”

    Quelle: http://www.alfawzan.ws/AlFawzan/FatawaSearch/tabid/70/Default.aspx?PageID=10348

    Kommentar: Scheich al-Fauzan ist einer der prominentesten zeitgenössischen Geistlichen des sunnitischen Islam. Er erwarb seinen Doktortitel im Fach “Islamisches Recht” an der der “Fakultät für islamisches Gesetz von ar-Riyad” an der saudi-arabischen Universität Riyad.
    al-Fauzan war u. a. als Dozent am wissenschaftlichen Institut in Riyad tätig, sowie an der Fakultät für islamisches Gesetz, der Abteilung für erweiterte Forschung an der Universität für Religionsgrundlagen. Er war Vorsitzender der obersten Richtervereinigung und Betreuer der [islamischen] Verkündigung [Da’wa] unter Pilgern. Er war Prediger und Vorbeter der Moschee von Prinz Mut’eb bin Abdul-Aziz al-Sa’ud in al-Mals/Saudi-Arabien. Momentan ist er noch Mitglied des Permanenten Ausschusses für Rechtsgutachten und Forschung Saudi-Arabiens. Er ist Buchautor und verfaßte u. a. zahlreiche Bücher über das islamische Recht [die Scharia], die Verkündigung des Islam [Da’wa], über Rechtgutachten [Fatwas], den Koran und die Überlieferung [hadith].
    Dass die Erde sich nicht um die Sonne bewegt, sondern im Weltraum still steht, wird auch von anderen prominenten muslimischen Gelehrten vertreten. So vertritt z. B. Scheich Muhammad al-Uthaimeen, dass der Koran und die Propheten des Islam behaupten, dass die Sonne sich bewege, womit allerdings nichts Eindeutiges über die [behauptete] Bewegung der Erde gesagt sei.

    Quelle: http://www.ibnothaimeen.com/all/noor/article_1256.shtml

    Like

    Kommentar af nimu — 18 august 2008 @ 21:22

  2. og det er ikke vittigheder!

    Like

    Kommentar af nimu — 18 august 2008 @ 21:26


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out /  Skift )

Google photo

Du kommenterer med din Google konto. Log Out /  Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out /  Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out /  Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: