Hodjanernes Blog

21 marts 2006

DR-chef: Undskyld til JP-redaktør

Radioavisen hængte svigerfaderen til Jyllands-Postens kulturredaktør ud som KGB-general og ville ikke undskylde de forkerte oplysninger. Nu har DR’s øverste ledelse grebet ind.

Danmarks Radios generaldirektør, Kenneth Plummer, har underkendt Radioavisens nyhedschef Jens Holmes afvisning af at bringe en berigtigelse vedrørende et nyhedsindslag om Morgenavisen Jyllands-Postens kulturredaktør Flemming Rose og hans russiske svigerfar.

I et indslag i Radioavisen den 1. marts viderebragte DR en historie om de konspirationsforestillinger, der i Moskva har ledsaget debatten om Muhammed-tegningerne. DR Nyheders Moskva-korrespondent, Poul F. Hansen, citerede i indslaget det tjetjenske nyhedsbureau Tjetjenpress, hvis reporter uden videre bevisførelse udnævnte Flemming Roses svigerfar til at være tidligere KGB-general.

Pointen i denne tjetjenske version af sandheden er, at Flemming Rose – mangeårig korrespondent i Rusland for både Berlingske Tidende og Jyllands-Posten – har brugt offentliggørelsen af tegningerne som led i et avanceret komplot, der på én gang skulle svække muslimer i Tjetjenien, skygge for russiske overgreb mod muslimer og samle adskillige vestlige lande i et fælles opgør mod islam.

DR bragte ikke Flemming Roses kommentar til historien.

Krænket

Flemming Roses hustru, Natalia Rose, hørte indslaget i Radioavisen, og hun følte sig krænket af påstanden om, at hendes far skulle være lederskikkelse i Sovjet-regimets magtinstrument. I et klagebrev til DR’s Lytternes og seernes redaktør, Jacob Mollerup, skrev hun:»Det er løgn og dybt krænkende for mig og min far, som stadig er i live. I de år, hvor min far var erhvervsaktiv, var KGB en undertrykkende forbryderorganisation. Det er meget ubehageligt, at jeg og min familie bliver associeret med Sovjetunionens hemmelige politi, som har millioner af uskyldige menneskeliv på samvittigheden. Jeg vil bede om en berigtigelse i middagsradioavisen.«

Ikke DR’s påstand

Radioavisens chef, Jens Holme, ville ikke efterkomme Natalia Roses ønske. I sit svar argumenterede han:»Jeg forstår udmærket din uvilje mod, at din familie bliver kædet sammen med KGB. Det er heller ikke Radioavisens påstand, at det reelt forholder sig sådan. Derimod viderebringer vi den sammensværgelsesteori og den debat, som åbenbart eksisterer i Moskva. Vores korrespondent gør meget tydeligt opmærksom på, hvad og hvornår han citerer. Netop fordi vi ikke umiddelbart har mulighed for at undersøge valøren af debatten i de russiske medier, har vi heller ikke mulighed for at bringe en berigtigelse.«

Trods Jens Holmes afvisning fik familien Rose i går alligevel en berigtigelse.

Generaldirektør uenig

Sagen nåede nemlig DR-generaldirektør Kenneth Plummers kontor, og hans opfattelse af indslaget var anderledes. Han skriver:»Det er mit indtryk, at Radioavisens redaktion har bragt det pågældende indslag som et interessant eksempel på en af tidens mange absurde konspirationsteorier og dermed ikke som en reel nyhedshistorie indeholdende påstande, der skal refereres som led i seriøs nyhedsformidling. Der er imidlertid i alle tilfælde tale om påstande, der kan være krænkende for din familie. Derfor havde det været bedre, hvis DR havde præsenteret konspirations-teorien med større distance eller alternativt havde udbygget indslaget med en kommentar fra en af de angrebne. Det gælder især, fordi der ikke var noget særligt tidspres for at bringe historien.«

Berigtigelse

Middagsradioavisen i går bragte på den baggrund denne berigtigelse:

»I 12-radioavisen den 1. marts refererede vi en meget speciel konspirationsteori, som to russiske medier har fremsat omkring Jyllands-Postens offentliggørelse af Muhammed-tegningerne. En kendt skribent hævdede ifølge medierne, at KGB havde haft en særlig interesse i at få skabt den uro, som tegningerne har givet, og at svigerfaderen til Jyllands-Postens kulturredaktør Flemming Rose var general i KGB. Familien Rose har bedt os om at præcisere, at det er en helt grundløs påstand om svigerfaderen, som de på det skarpeste tager afstand fra.«

Jyllandsposten

Det var en klam misinformation fra DR’s side.

Var det mon herfra ChechenPress de havde oplysningerne?

Og går DR ærinder for Støttekomiteen for Tjetjenien? Det kunne jo ligne et tak for sidst fra tjetjenerne med venlig hjælp fra DR.

5 kommentarer »

  1. Ærligt talt – hvis de bragte påstanden i forbindelse med et indslag omkring konspirationsteorier, så ligger det vel i kortene at det ikke er rigtigt.

    Hvis jeg nu fortæller at der i de arabiske lande går rygter om at jøderne startede tsunamien, ville du så mene at kunne læse ud af mit udsagn at jeg reelt troede dette – hvis ikke jeg sagde eksplicit at det nu nok var løgn.

    Marie

    Like

    Kommentar af Marie — 21 marts 2006 @ 16:34

  2. Det var mig der lavede den historie. Og det var, om jeg så må sige, en lille hævn. Flemming Rose havde nemlig forsøgt at få journalister på Jyllandsposten at lave en artikel om at JEG var KGB-agent. Hvad jeg har hørt fra en, der nægtede, så mislykkedes projektet.

    Forøvrigt ville jeg gerne begrave stridsøksen og ryge en fredspibe med Flemming, for vi er jo enige om mange andre ting omkring Islam. Så Flemming og hans kone får en uforbeholden undskyldning!
    Men nu har I fået hele historien.

    Like

    Kommentar af Poul F. Hansen — 17 marts 2009 @ 01:00

  3. Vi takker Poul F. Men vi er mindst lige så interesserede i om Jørgen Dragsdahl er/var KGB agent. Ved du noget om det? Eller andre 🙂

    Like

    Kommentar af Hodja — 17 marts 2009 @ 13:21

  4. Jeg arbejdede jo sammen med Jørgen Dragsdahl på Information fra 1981-84 og igen 1997-99. Hvis han var KGB-agent, var han i hvertfald ikke hemmelig. han kunne nærmest ikke holde kæft, når han havde været til møde med nogen fra den Sovjetiske ambassade, eller Major Clemmensen, Eller Lasse Budtz. Jørgen led den gang af en utrolig selvovervurdering. han projekrt var intet mindre end at redde verden fra Atom-krig. Det gik op for mig, hvorfor Jørgen havde en fuldstændig urealistisk opfattelse af sin rolle i verden, da jeg mødte hans far, der var præst. Han mente at Jørgen stod på niveau med Jesus. Og så er det jo ikke nemt kun at være journalist på et lille og temmelig marginelt dagblad. “Påvirkningsagent”, ja det var han, men det vidste jo alle den gang, det skrev han om i avisen, hver dag. Efterretningsagent? Helt til grin. Jørgen Dragsdahl kan ikke holde på en hemmelighed i fem minutter!

    Like

    Kommentar af Poul F. Hansen — 17 marts 2009 @ 14:47

  5. RETTELSE: Jeg arbejde sammen med Jørgen 1987-89. Klebager!

    Like

    Kommentar af Poul F. Hansen — 17 marts 2009 @ 14:48


RSS feed for comments on this post. TrackBack URI

Skriv et svar

Udfyld dine oplysninger nedenfor eller klik på et ikon for at logge ind:

WordPress.com Logo

Du kommenterer med din WordPress.com konto. Log Out / Skift )

Twitter picture

Du kommenterer med din Twitter konto. Log Out / Skift )

Facebook photo

Du kommenterer med din Facebook konto. Log Out / Skift )

Google+ photo

Du kommenterer med din Google+ konto. Log Out / Skift )

Connecting to %s

%d bloggers like this: